onsdag, oktober 06, 2010

Rutiner

Jag vet inte om det är så bra att fundera så mycket på vilka olika rutiner som jag har. Funderar jag för mycket så skulle jag kanske komma på att jag har någon form av diagnos. Ve och fasa. Men faktum är att jag har en hel del rutiner för mig.

Duscha-rutinen: Vatten->schampo->tvål uppifrån och ner->vatten
Borsta-tänderna-rutinen: Börjar alltid nere på höger sida
Klä-på-mig-rutinen: Kalsonger->strumpor->jeans->t-shirt->tröja/skjorta
Ta-på-mig-skorna-rutinen: Högerskon först

Etc. Etc.

Som arbetssökande tror jag att det är ännu viktigare med rutiner. Fast på ett annat plan. Det känns som att det är viktigt att behålla strukturen i vardagen, så att man inte blir helt förslappad. Jag ställer klockan varje kväll. Tiden varierar dock mellan sju och åtta. Jag äter frulle, duschar, klär mig och efter det går jag ut och går eller tar en cykeltur. Jag ser till att äta lunch och middag.

Kan tyckas lite pretto, och att det är självklara saker. Men jag misstänker att det är himla lätt att glömma såna här självklarheter när det inte finns några direkta måsten i vardagen.

Bild från www.expressen.se

5 kommentarer:

  1. de där rutinerna var ju inte direkt konstiga... tror de flesta gör såna saker i en särskild ordning, förmodligen utan att tänka på det :) så du behöver nog inte oroa dig över att du har en diagnos :p

    SvaraRadera
  2. Vanor är viktiga. Speciellt mat är det lätt att börja sladda runt på.

    SvaraRadera
  3. Jennie: Tur för mig. ;) Eller nåt. :)

    Huskatt: Jag gillar mat. Så det är lugnt. Nu blir det t.ex. nuggets, fullkorns ris och egenhändigt tillverkad currysås. :D

    SvaraRadera
  4. allt som har med rutiner att göra klarar jag inte av, det kanske är en diagnos i sig...

    SvaraRadera
  5. Emma: Omvänd Aspergers? :D

    SvaraRadera