onsdag, juli 14, 2010

Det svenskaste företaget

Jag kollade precis på morgonnyheterna på TV. Och då gick det upp för mig - vilket som är det "svenskaste företaget". Många av er tror kanske att det är stora exportföretag, som Ericsson eller Volvo. Eller det där företaget från Småland, som möblerade folkhemmet. Är det kanske Vin & Sprit, som ger oss det "så viktiga" brännvinet?

Nämnda företag är med all rätt väldigt starkt förknippade med Sverige. Fast det svenskaste företaget är ett helt annat. Nämligen SJ. Varför då? 

Jo, här kommer min högst vetenskapliga teori. Det handlar om att både människor och SJ:s tåg aldrig är nöjda med vädret. Som för svenska folket är devisen "lagom är bäst" viktig, även för SJ. Är det kallt, så slutar tågen fungera. Är det varmt, så slutar tågen fungera.

Så för att både tåg och människor ska fungera borde vi stifta lagar mot vissa typer av väder. Allt annat än 15-17 grader celsius, halvklart till mulet och svag till måttlig vind borde vara förbjudet.

Lagom är bäst som sagt. Så jag antar att jag har varit lagom ironisk för en onsdagmorgon nu.

6 kommentarer:

  1. Jag är helt inne på SJs linje, LAGOM!
    Den här värmen som varit ...jag blir lite mosig i skallen, trött och seg. JAg orkar inte mer, vill inte vara kvar, jag längtar hem till min kära.....? Lyssnar du på sånt med? :D

    SvaraRadera
  2. Ironisk är roligt, det ska man vara! ;) Självklart ligger jag på strandbade och grillar mig själv. De få dagar som jag faktiskt känner att jag kan ta mig tid för något sånt...
    Hoppas onsdagskvällen blir fin!

    SvaraRadera
  3. Emma: Just det vill jag kanske inte göra lagom. ;)

    Huskatt: Haha, den referensen kände jag inte igen. Är det dansband?? :O

    Ida: Vi var väldigt mycket på strandbaden när jag var yngre. Himla fint där! :) Hoppas att även du får en bra onsdagkväll. Du får hojta om du ser mig i vimlet. :)

    SvaraRadera
  4. Huskatt: Haha! Där gick jag bet. :D

    SvaraRadera