måndag, maj 24, 2010

Bättre förr?

Idag började vi prata om "Obs-klasser" på jobbet. Det vill säga skällsordet som användes i skolan, för att benämna "lilla gruppen" eller vad de nu kunde heta. En mindre grupp elever som fick sitta avskiljt från resten av klassen, och med större lärarresurser. Dit kunde man få gå om man hade problem med något ämne. 

Då gjorde jag en reflektion. När jag gick i lågstadiet så fick jag gå i en sån här "Obs-klass" ett tag. Hur länge minns jag inte riktigt. Men det känns som att det åtminstone var en termin. Varför fick jag då det undrar kanske ni nu. Jo, hör nu på go' vänner. Jag fick gå dit för att jag inte kunde klippa rakt. Minsann, så kunde vi ju inte ha det. Så jag och några till fick gå iväg med fröken Solveig. Vi fick klippa efter linjer, måla innanför linjer, klistra saker och så vidare. Det var lite avancerat pyssel. 

Jag tror inte att jag led så mycket av det. Och jag vet inte om de andra såg ner på mig för att jag inte kunde klippa rakt. Men jag var en av dem i Obs-klassen i alla fall. 

För 25 år sen (herrejävlar, jag ÄR gammal...) fanns det resurser till att ta hand om elever som inte kunde klippa rakt. Idag finns det hur många som helst som går ut grundskolan med underkänt i kärnämnen som svenska, engelska och matte. Är inte det konstigt?

För övrigt kan jag fortfarande inte klippa rakt. Jag tror att jag har något fel på just den delen av hjärnan. Seriöst alltså. För jag skriver med höger hand. Men om jag ska skruva av en kork eller ett lock, så använder jag vänster. Samma sak om jag ska bläddra i papper på jobbet. Skära mat med höger är inte heller det aktuellt. Så något har helt klart blivit felkopplat. Det är alltså inte Solveigs fel att jag floppar med saxen.

13 kommentarer:

  1. här har du en till "obsare" som inte blev bättre! ;) Har för mig att det var för min motorik som jag fick bära hästhuvudet..

    SvaraRadera
  2. Landén: Skönt att höra att jag inte är ensam i alla fall. :) Men för sjutton, kolla på oss nu - vi är ju bloggare. ;)

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Mmm.... frågan är dock om det verkligen hade med att "klippa rakt" att göra. Eller om det bara var något de tutade i dig... ;-)

    Du, välkommen in i min värld. Du är mer än välkommen och jag känner mig superhedrad! :_) ha en underbara dag.

    SvaraRadera
  4. Motorik och inlärning går ofta hand i hand... :) Nä men seriöst, det är fan konstigt... jag jobbar ju på IV och vi får hit ett gäng elever som har noll poäng med sig från grundskolan... Men sen hade vi ju ett generösare betygssystem, man kunde ju ha en etta i ma, en, sv men ändå komma in på ett program om man t.ex hade praktisk begåvning och kammade hem treor och fyror i teknik och slöjd mm. Idag blir man ju utestängd direkt om man saknar "de tunga tre".

    Håller med Janne Björklund om att grundskolan inte ska vara en 3-ämnesskola men vete fan om GY11 är rätt väg att gå... nu kommer det ju att krävas G i minst 8 ämnen för att komma in på ett yrkesprogram...

    SvaraRadera
  5. Annika: Haha, förstör inte min uppväxt ännu mer nu. :D

    Micke: Du är i vanlig ordning en vis man. Jag tror helt klart att det måste finnas alternativ för de som helt enkelt inte är så teoretiska, och såna som mig - som inte kan klippa rakt. :)

    SvaraRadera
  6. Haha, skönt inlägg :D

    SvaraRadera
  7. Andréa: :) Det förklarar en del liksom. :)

    SvaraRadera
  8. haha, fast om du fick gå i obsklassen för du inte kunde klippa rakt så kan de inte ha haft så många på din skola som VERKLIGEN behövde extra hjälp? typ, de hade anställt en obslärare, men inga elever behövde det egentligen.. vad skulle de hitta på? jo, ta dit de som inte kan måla innanför linjer o klippa rakt!

    i Filips lilla grupp så är det nog ingen som bryr sig om hur de klipper :)

    SvaraRadera
  9. Heffler: Tack, tack. Även du är vis som kallar mig vis ;) En tanke slog mig, du har inte funderat på att börja jobba inom skolans värld? Tror fan du skulle passa där... och du är ju paragrafryttare så du skulle ju älska allt vad Lpf, Lpo och Gy11 heter :P

    SvaraRadera
  10. Jennie: Haha, vi hade en hög lägsta nivå. ;) På Steneberg hade de hasch - på Fridhem hade vi en jävel som klippte snett.

    Micke: Paragrafryttare? Moi? Haha! ;) Allvarligt talat så tror jag med att jag skulle kunna trivas i skolans värld. Men just nu känner jag mig rätt färdig med att plugga för egen del. Men jag har nischat mitt jobbsökande mot jobbcoach-sida, så pedagogik / coachning tilltalar mig.

    SvaraRadera
  11. Heffler: Men du kan ju alltid gå någon coachutbilnding, dom ligger ju på cirka 4-5 veckor och ger på tok mer cred än dom förtjänar än så länge :P Fullt möjligt att kombinera med arbete... ofta bara en fördel då dom vill att man använder och tränar det man lärt sig på arbetsplatsen. Säg till om du vill ha tips på några seriösa, tror fan det vore något för dig!

    SvaraRadera
  12. Micke: Låter helt klart intressant. Har du kvar din mejl, som innehåller en hjälte från Star Wars-tiden?

    SvaraRadera
  13. Jodå, för övrigt den enda rebellpiloten som överlevt två attacker mot dödsstjärnor.... nej, jag är inte en nörd...:P

    SvaraRadera