tisdag, februari 10, 2009

Herregud!

Religion är alltid en het potatis. Personligen anser jag mig själv vara agnostiker. Jag tycker mig sakna bevis för att Gud finns, men jag har inte heller bevis för att han inte finns. Lite invecklat kanske, eller också gör jag det enkelt för mig. Men det känns mest rimligt att förhålla sig på det sättet. I alla fall tills jag blir överbevisad. Något som känns helt okej med att bo i Sverige är att det är ett sekulärt samhälle. Kyrkan och staten är skilda åt. Visst präglas vi på många sätt fortfarande av kyrkan. Vi är lediga i samband med att Jesus dog, föddes eller drog till himlen. Och i samband med diskussioner om etik och moral är det inte sällan som det går att dra paralleller till kristna värderingar. Men officiellt har inte kyrkan något med staten att göra längre. Därför tycker jag att den här KD-politikern är helt ute och cyklar. Hon anser att statsministern ska avsluta sin tal med att be Gud välsigna oss. Det tycker jag att han kan låta bli. Vill du ha guds välsingnelse så kan du vända dig till kyrkan, templet, synagogan, moskén eller vad du finner lämpligt. Men staten ska inte ha något med det att göra anser jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar