söndag, januari 25, 2009

Utan E

Jag tror att jag fick ihop det. En berättelse på ett A4, om mina känslor just nu. Det var banne mig inte lätt. Jag lägger ut den här. Kom gärna med feedback om ni vill! Here we go! "Mina känslor just nu är många. Jag har känslan av lugn. Känslan är som blå färg. Blått som skyn ovanför mig, och som båtarnas väg. Ibland hör jag något som gör mig röd. Då är båtarna bra ting att tänka på. När röda känslor visar sig vill jag vara på sjön i båt. Så att jag kan få ro. Nu är känslorna av förvirrad karaktär. Att lämna någon bokstav utanför är svårt. Från A – Ö är vanans makt. Luckan gör att jag får tänka om. Känslor är som gamla kompisar. Jaha, är du här nu? Jag kan känslornas språk. Hur jag ska förhålla mig. Ibland får jag träffa på känslor som har varit utom synhåll i många år. Sådant uppskattar jag. Fast jag får tänka till. Hur ska jag tackla min gamla vän? Jag tror att känslor är färskvaror. Du kan ingalunda klara dig blott på gamla kompisar. Var aktiv i tillvaron, och fyll på känsloväskan. Lägg till nya skiftningar på färgskalan. Nytt och gammalt är nog bäst. Vissa känslor framkallar något familjärt. Andra känslor är som att träffa någon ny människa. Laddat och häftigt, jag vill lära känna känslan. Känslorna just nu girar hit och dit. Utför jag dikt och konst? Utför jag bara flum? Jag lämnar till dig att avgöra. Måhända är känslor som byggklossar. Klossar som står som grund för hur jag är, och hur jag uppfattas av andra. Klossar som skapar människan. Ur olika tillstånd skapas många olika klossar, som man får bygg på. Jag tror att mina känslor i dag ämnar stanna på lugn nivå. Söndagar är godkända som slappar dagar. I alla fall i min värld. Måndagar å andra sidan. Då vill jag absolut vara i min båt, och få ro. Allmänt känt är att alla människor har känslor i någon form. Somliga yttrar sina stort och yvigt. Alla uppmärksammar hur känslomänniskan mår. Andra är försiktiga känslomässigt. Vissa dig på inga villkor sårbar tycks försiktiga människan tänka. Jag tror att lagom är bäst. Nästa gång som jag blir arg, röd färg på väg, då ska jag prova att skriva mina känslor. Utan att använda han som saknas nu. Då bör mitt fokus snabbt ändras. Känslor kan vara många ting. Färg, båt, gamla kompisar, riktningar, byggklossar och färskvaror är hur jag uppfattar känslor. Och just nu är min känsla min båt, på blått hav – på väg framåt. När jag kastar ankar hittar jag dock alltid tillbaka till min stabila grund. Som vilar tryggt på år av byggklossar. Vid ytan kan vindarna flytta omkring min båt ganska lätt. Fast byggklossarna är solida, tunga och stabila. Just i dag var nog min känsla solo trots allt. Fast hur känslan målas upp kan ändras. Till slut är dock känslan ändå samma känsla, som kan ha många olika skildringar. Historian utan han som lämnas utanför är slut. Flummig skrift om mina känslor gör att jag tvivlar starkt på att din känsla är lärdom."

1 kommentar: