onsdag, januari 14, 2009

Kaffe - detta gift!

Att jag gillar kaffe är ingen hemlighet. Det blir några koppar per dag. Men en del av er skulle säkert bestrida att jag är en riktigt kaffedrickare. Jag tar typ 25-30% mjölk i. Jag känner inte skillnad på om det är Löfbergs, Gevalia, Blåvitts, Zoegas eller vad helst. Till och med Selectamaskinen på jobbet får godkänt. Men häromdagen högg jag i sten. Det blev lite panik, så jag var tvungen att köpa kaffe på den lokala Timebutiken. Dessvärre är utbudet där begränsat. Normalt sett brukar jag åtminstone sikta på att köpa någon form av bryggkaffe. Fast nu fanns det inte sånt på Time. Goda råd var dyra. Vad skulle jag ta i stället? E-brygg, borde ju vara något i samma stil tänkte jag. Sagt och gjort, jag slog till på det. Men det skulle jag inte ha gjort. Vilket otroligt rävgift. Som sagt, jag är inte kinkig med kaffe. Fast det här vara bara för mycket. Jag härdade ut med några kannor. Sen slängde jag pulvret och köpte vanligt bryggkaffe. Så himla mycket godare trots allt. Man ska dock undvika att dricka för mycket kaffe. Enligt en undersökning som vetenskapsmagasinet Aftonbladet reciterar ökar kaffe risken för hallucinationer. Ja, dricker man sju koppar om dagen så blir du kanske lite nipprig. Slutklämmen var dock också ett sätt att se på saken. "En tolkning kan också vara att studenter som hallucinerar oftare använder koffein för att klara av sina erfarenheter."

1 kommentar:

  1. Kaffe ska det va' om man ska bli pigg å gla!!!
    Jag upptäckte att vi hade Espresso på vår kaffemaskin på jobbet, så om man värmer mjölken i micron (som jag alltid gör annars blir det ju kallt)å tar sedan 2 Espresso i blir det ju nästan en "riktig" kaffe latte! :-)

    SvaraRadera