söndag, januari 18, 2009

Samvete

Igår hamnade jag och mina kompisar i en knepig situation. Vi satt på ett lokalt kafé, och intog vårt dagliga gift. Det här kaféet ligger en våning upp, och från det kan man gå direkt ut i ett parkeringshus. (Ja, det är Wayne's bredvid Åhléns för er som har lokalkännedom.) Då inträffar följande. Två tonåringar, en tjej och en kille som är gissningsvis 16-18 år kommer invinglandes. De ramlar ut i slussen som är mellan de två dörrarna, som leder ut till parkeringshuset. Där börjar de, helt ogenerat och fullt synligt, boffa ur en sprayflaska. Det är glasdörrar, så vi ser det här och blir aningen ställda. Sen slogs vi av tanken "fan, vi borde göra nåt!" Men vad sjutton ska man göra i ett sånt läge? Såvitt jag vet är det inte olagligt, bara förbannat korkat, att sniffa sprayer. Visst hade vi kunnat säga åt dem, för att störa. Men då hade de förmodligen bara ramlat vidare och dragit i sig det någon annanstans. Ringa polisen? Tror inte att det är olagligt som sagt. Ett jädra dilemma. Normalt sett anser jag att jag har ganska mycket civilkurage. Jag har stoppat pågående misshandlar. Jag har ringt polisen nör jag såg ett inbrott. Jag gick emellan när en snubbe stod nere på gården och slog sin tjej. Men det är ju uppenbart att dessa saker är olagliga. Det blir lättare att agera då. Nu finns det givetvis andra aspekter i boffafallet. Det är korkat, farligt och trist att se folk förstöra sig. Allt är kanske inte svart eller vitt. Dessvärre.

1 kommentar:

  1. Jag gillar att du länkat betydelsen för boffa! För oss som inte visste. =)

    Va bra du är som går emellan när det händer saker på stan. För det är allt annat än självklart i många fall! =)

    SvaraRadera