tisdag, november 11, 2008

Vad är det med folk?

Den här bloggaren är en cyklande man. Jag cyklar dagligen till och från jobbet. Det blir ungefär en timme på cykel varje dag. Och givetvis ger den timmen tid för reflektioner. Ett ständig tema är så klart trafikvett hos cyklister, bilister och gångare. Hur svårt kan det egentligen vara att följa lagar och regler? Eller ännu bättre - sunt förnuft. Ja, det finns en hel del ilska hos den cyklande bloggaren. Här kommer därför mina pekpinnar! * Att cykla och gå i bredd kan ju vara nödvändigt ibland. Men för tusan - när ni får möte är det "fall in i ledet" som gäller. * Ett pling från en ringklocka betyder inte "stopp, stanna och snurra runt på stället". Det betyder ur spår, du är ivägen. * Reflexer är inte töntigt. * Cykla inte om en annan cyklist på höger sida (insidan). Om cyklisten väjer ut mot mitten så finns det en anledning till det. * Till alla bilster vill jag säga: Blinka för fasicken om du ska svänga! Hur ska jag som cyklist veta om din fil är en "svängfil" eller en "kör åt vilket håll du vill-fil"? * Gångare och cyklister, håll er på rätt sida. Om det är svårt att veta, så kan du komma ihåg minnesregeln som jag fick lära mig på DAGIS: Man cyklar på den sida som kedjeskyddet är på. Och man går på den andra sidan, så att man möter cyklisterna öga mot öga. * Cyklister... ni är inte ensamma på gatorna. Se dig för innan du sväger eller tvärstannar. Både åt sidan och bakåt. * En cykelbana är inget bra ställe att ha långa diskussioner på. Det är inte heller vettigt att stå mitt i cykelbanan för att vänta på bussen. (Till tanten som frågade om jag försökte köra över henne, på Södra Kungsgatan: Nej, jag plingade två gånger - du stod kvar. Jag hade dock fullkoll på dig. Men det var inte så god marginal, med mötande trafik i åtanke. Därför cyklade jag förbi dig med enbart en decimeter tillgodo. Kärring!) Så där. Nu känns det lite bättre. Det är ju lämpligt att kunna spy ur sig lite i en blogg så här. Nästan som att skriva insändare. För övrigt verkar så verkar det inte bättre än att jag får skicka min TV på service. Vilket jävla mörker. Men den beter sig lite underligt, så det är ju lika bra. Och så vill jag be om ursäkt för att jag svor så mycket i det här inlägget. Men jag var så jä*la förbannad...

1 kommentar:

  1. Haha, men betoning på jä*la va? =) Men jag håller med broschan, de allra flesta ute i trafiken borde verklkigen skärpa till sig både ett och två snäpp...

    SvaraRadera