måndag, oktober 31, 2005

Vilken kapning!

Nej, jag ska inte fortsätta att prata om pirater. I stället ska det handla om det coolaste som jag har läst om på länge. Den här länken har jag fått skickade till mig av fyra olika kompisar idag. Och visst förstår man. Det är ju det som alla sportfånar har drömt om någongång. Tänk att få dra på Börje en smäll eller tänk att få glidtackla Elanga så att det står härliga till. Här har vi alltså en nio år gammal grabb som har blivit tråkad av sin brors tuffa kompisar. Fett med respekt till grabben. Hoppas att han får sina 20 pund. Hoppas även att någon gör slag av det här, och ger honom ett ungdomskontrakt. Det vore inte mer än rätt. Nu ska jag bli lite politisk här. Jag kom på att jag måste fly landet om borgarna tar makten. Deras förslag om att sänka a-kassan för oss som är arbetslösa är vansinnigt. Om det blir som de vill så skulle jag få en sänkning på c:a 20% i månaden. Det är ungefär två tusen kronor för mig. Det skulle inte gå ihop. Okej, deras argument är ju att man inte ska skapa ett samhälle där det lönar sig att gå på bidrag. Men jag har inget val. Jag söker varenda jobb som kommer in på platsbanken. Jag har tagit kontakt med ett flertal företag och skickat in spontanansökningar. Men hitills har jag dragit nitlotter. Eller visst, jag har ett deltidsjobb nu - som innebär att jag jobbar 10 - 15h/veckan. Det innebär - förutom lite mer pengar - att jag får livskvalité, och att jag inte blir helt förslappad. Men det är alltså allt som jag har lyckats få på fyra månader. Visst, det finns förmodligen en del som är lata och tycker att det är bekvämt. Men jag hävdar att det skulle man komma ifrån med en mer aktiv arbetsförmedling. Arbetsförmedlingen har inte gjort ett skit för att underlätta för mig. Jag vill inte ha allt serverat eller så. Men jag gör kanske fel när jag söker jobb. Mina ansökningar liknar kanske själva fan. Det borde vara så att man fick gå till arbetsförmedligen en gång i veckan så länge man är inskriven där. Då skulle man få redovisa vilka jobb som man har sökt sen sist och få coachning i hur man kan komma vidare. Som det är nu har jag en handlingsplan som räcker i ett halvår. Under den tiden behöver jag bara maila varannan månad och tala om vilka jobb som jag har sökt. Otroligt vansinnigt. Undrar om de ens kollar med företagen om jag verkligen har sökt tjänsterna. Såg att Persbrandt har skaffat alkolås till bilen. Det tycker jag är bra. Det borde fler ha. Men tydligen är det dyrt. Inför en subvention tack. På lite längre sikt borde den kostnaden vara täckt av det som man sparar in på trafikskadevården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar