torsdag, december 09, 2010

Provocerande

Det dröjde inte länge innan Kanal 5 hittade min blogg. Synd att de inte ville vara med och gissa bara.

Inatt drömde jag om Alicia Keys. Det var högst oväntat. När jag vaknade hade Empire State of Mind on my mind.

Jag kom att tänka på det här med normer. Och hur folk reagerar på när något avviker från normen. Är det inte jäkligt konstigt hur somliga kan bli rent provocerade av sånt som anses som onormalt? Jag har till exempel vänner som är vegetarianer och vänner som helt har valt bort alkoholen. Vegetarianerna får nästan alltid gå i försvar för sina matvanor. Inför kollegor och bekanta. De som går på fester nyktra får slåss mot påståenden som "men LITE kan du ju dricka".

Det har gått så långt att en av mina nyktra vänner har valt att svara på frågan "varför" med repliken "jag är nykter alkoholist", trots att det inte är så. Men det dödar snabbt diskussionen i alla fall.

Samma sak med folk som lever i parförhållande, och har gjort det en längre tid. "När ska ni skaffa barn då?" Ingen respekt för privatlivet. De kan ju vara känsligt som fan. De försöker kanske för fullt. Eller så VILL de helt enkelt inte ha barn. Måste man ha barn?

Jag blir provocerad av folk som anser att deras livsval är det enda rätta. Fredagsgroggen, söndagssteken, 2,7 barn, villa och kombi.

Tänk om man vore homosexuell invandrad vegetarian, som är nykterist och rullstolsburen. Då skulle fan folk få något att fundera på.

11 kommentarer:

  1. All respekt till dom som går emot normen!

    Du e länkad på bloggen

    SvaraRadera
  2. Daniel: Det är en ära, tack! :)

    SvaraRadera
  3. Men du så jäkla sant!
    Inskränkt och respektlöst!
    Jag har varit med om motsatsen när det gäller vegetarianer, hon tyckte att jag skulle försvara att jag stoppade i mig kött men lika lite som jag ifrågasätter vad andra äter lika lite vill jag bli ifrågasatt själv.
    Jag tycker det är extara trist när unga människor är proppfulla av fördomar. Det är ingen ursäkt att vi äldre är det men det hade varit hoppfullt om nästa generation haft fler chips i påsen än vi..

    SvaraRadera
  4. Jag blir så jävla glad när jag läser sånt här! Jag bryter mot normer hej vilt och får väldigt ofta stå till svars för sådant som folk egentligen inte ha något med att göra. Det här var något utav det klokaste jag läst på länge!

    SvaraRadera
  5. Eva: Javisst, det handlar om respekt åt alla håll. Jag var vegetarian i några år. Och min tes var att förklara varför, på ett sakligt sätt om någon frågade. Sen försökte ju många dra igång en diskussion, genom att säga provocerande saker. Men när de märkte att jag inte nappade så var det inte så kul i längden. :)

    Petra: Tack! Det värmer!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker alla ska vara som jag:-)

    SvaraRadera
  7. Ulle: Helt okej för mig. Det skulle vara en bra värld att leva i. :)

    SvaraRadera
  8. Andréa: Haha, jag har för mig att jag har sett någon siffra på att det genomsnittliga antalet barn per familj i Sverige är just 2,7 st. :D

    SvaraRadera
  9. Sv: Hehe. Hade du inte hört den tolkningen förut?

    Jay är både gift och skild! Fast vad jag fattar så skulle dom gifta om sig igen. Nu lär ju inte det hända... :P

    Okej, trodde nästan att det skulle stå 27 barn ;)

    SvaraRadera
  10. Andréa: Haha, nä den hade jag missat! Skitfestlig var den. :D

    SvaraRadera