fredag, september 17, 2010

Val

När jag gör en bildsökning på "val", så får jag fram bilder på Val Kilmer, diverse däggdjur som lever i havet och lite annat smått och gott. Just nu känns det som att den bildsökningen ändå är bra mycket mer het än vad den svenska valrörelsen är. Det är bara några få dagar kvar. Media dränker oss i opinionsundersökningar. Debatterna avlöser varandra. Men trots det så känns det som att de viktiga sakfrågorna är lika frånvarande som håret på Anders Bagges skalle.

Var är jämställdhetsfrågorna? Var är de internationella frågorna? Var miljöfrågorna? Allt som jag hör är att pensionärerna ska få mer pengar och att skatterna ska höjas, eller sänkas. Välfärden kommer dock att bli bättre. För det sätter alla. 

Nu tror jag i och för sig att jag har bestämt mig. Allt handlar ju om vilken typ av samhälle som jag vill ha runt omkring. För ur ett rent egoistiskt perspektiv så tror jag att det kvittar vem som bestämmer. Jag är man, rätt så frisk, jobbar heltid och lever ensam. Jag har det rätt så bra, oavsett om det är blått eller rött vid ratten.

Bild från hd.se

9 kommentarer:

  1. Ja, katterna är då mitt allt iaf! Mitt liv :) Men så blir det väl när man skaffar "barn" ;)

    Rösta blir det av på söndag. Drar du också ut på det? Tycker det känns bäst så, mer "riktigt" och traditionellt på nåt löjligt sätt :)

    SvaraRadera
  2. Fast i kvällens debatt diskuterades ju både miljön och jämställdheten.
    Jag säger som du, som mina förutsättningar ser ut just nu spelar det ingen roll vem som har makten. Men. De förutsättningarna kan ändras i morgon. Och många har inte samma förutsättningar. Jag tycker att alla människor är lika mycket värda och vill inte leva i ett egoistiskt samhälle. Då blir valet trots allt ganska enkelt.

    SvaraRadera
  3. Det är svårt. Särskilt för en sån som mig som inte är särskilt intresserad. Jag tycker att det är viktigt att rösta och visa att man bryr sig. Men det är klurigt om man varken vill eller orkar läsa om partierna, följa debatter osv.
    Men jag känner mig nöjd!

    SvaraRadera
  4. Ida: Det har råkat bli så i år att jag röstar på söndag. Tidigare år har jag varit säker tidigt. I år har jag tvekat in i det sista. Så nu blir det finkläder och demokratiutövande på söndag i stället. :)

    Realisten: Det var ju typiskt att jag redan har ett upp debatterna då... :P F ö är du en klok kvinna.

    Thidan: Nöjd är ju faktiskt det viktiga. :) Och framförallt, att du verkligen röstade. :)

    SvaraRadera
  5. Jag håller med. Så länge jag är frisk och jobbar kommer jag att ha det bra.
    Och Realisten är en klok kvinna.
    Trots att hon är blond ibland.

    SvaraRadera
  6. Det var tråkigt att du känner så här, självklart är din röst viktig.
    Och även om du råkar leva ensam idag...så kommer det säkert inte vara så för evigt ;)

    SvaraRadera
  7. Jag vill härmed citera min vän Anneli: "En socialistisk politik utgör inget hot mot de som har, den innebär en trygghet för de som inte har."

    :D

    SvaraRadera
  8. Sus: Just färgen på håret är kanske inte så viktig idag. :)

    Huskatt: Det var inte meningen att låta SÅ dramatisk. :) Visst vet jag att även min röst är viktig. :)

    Jennie: :)

    SvaraRadera
  9. Ni får inte glömma att jag är brunett egentligen. :)

    SvaraRadera