tisdag, september 28, 2010

På öret

Nu kommer det lite samhällsinformation. Jag känner mig som den tecknade snubben i Anslagstavlan. 

Ni har väl inte missat att 50-öringen försvinner på torsdag? Det är dock ingen panik om du inte hinner växla in innehållet i sparbössan. 

Så här skriver Riksbanken:


Om indragningen av 50-öringen
Sveriges riksdag har beslutat att 50-öringen ska sluta gälla som betalningsmedel efter den 30 september 2010. Öret kommer dock att finnas kvar som räkneenhet. En vara kan därför fortfarande kosta till exempel 5,50 kr. Men vid kontant betalning avrundas priset. Avrundningen bestäms av den nya avrundningslag som införs i samband med att 50-öringen blir ogiltig. 1-49 öre avrundas nedåt och 50-99 öre avrundas uppåt. Betalningar med kort påverkas inte av att 50-öringen blir ogiltig.

Fram till den 31 mars 2011 kan 50-öringen lösas in på banker. De insamlade 50-öringarna skickas tillbaka till Riksbankens myntleverantör Mint of Finland som tillverkar alla svenska mynt. Där smälts de ned så att metallen kan återvinnas. Efter den 31 mars kan de som inte vill behålla myntet lägga det i sopsorteringen för metallskrot.

4 kommentarer:

  1. Men har ska ni inte sluta löjla er med dåliga kronan och hoppar över till euro som alla andra??

    SvaraRadera
  2. Daniel: Jag tycker att det var synd att ni övergav marken. Då kan man ju inte dra det där skämtet... vet du varför norrmännen har en spade med sig när de åker till Finland? Norska kronan ligger under finska marken. :D

    SvaraRadera
  3. Skönt att man åtminstone får en tid på sig att lämna in skiten. Jag bankade trettiotusen femtioöringar igår kändes det som. Jag är glad att de försvinner! :D

    SvaraRadera
  4. Emma: Ja, det är ju rätt skönt faktiskt. Och de är ju i princip värdelösa. Åtminstone en och en.

    SvaraRadera