torsdag, juni 17, 2010

Fingrar vs tår

Igår skulle jag förklara för en person att jag till följd av en stämpling, har tappat en tånagel. Och det är på tån bredvid lilltån. Javisst, "tån bredvid lilltån" kan man ju säga. Då vet alla vilken tå man menar. Men heter tårna något, i linje med namnen på fingrarna? 

I och för sig skulle det låta rätt sjukt med en "pektå". Ringtå kan jag köpa. Men inte heller långtå. Stortån är ju redan kung liksom. Jag vet inte riktigt om tummen skulle gå med på att få heta storfinger heller. 

Det är kanske så enkelt att tårna bara är stortån, tån bredvid stortån, tån i mitten, tån bredvid lilltån och lilltån. Men om man av någon anledning har fått sin lilltå kapad då? Tån bredvid den plats där lilltån skulle ha suttit? Eller övertar den näst yttersta tån lilltåns rang? 

Frågorna är många.

4 kommentarer:

  1. Hahaha, underbart! "Stortån är redan kung" xD Det här förgyllde min morgon här på jobbet!
    Bara bra med mig (förutom en huvudvärk inte från denna värld, som just nu håller på att avlägsnas med en halvliters cola), men det verkar som att jag (till skillnad från andra människor) helt plötsligt har färre timmar per dygn under sommartid! Eller så vill jag bara för mycket och överplanerar min redan fulla almenacka... Bloggandet är inte prio 1, men jag saknar det och nästa vecka är jag faktiskt "ledig" :D

    SvaraRadera
  2. Ida: Skönt att höra från dig igen. :) Och det känns på ett sätt rätt klokt att du låter bloggen vila när du har fullt upp i det riktiga livet. Fast jag ser ändå framemot nästa inlägg. ;)

    SvaraRadera
  3. stortå, lilltå, och sen de tre meningslösa tårna i mitten.

    SvaraRadera
  4. Nosta: Ja, det verkar fan vara så. :)

    SvaraRadera