söndag, november 30, 2008

Första advent

Det är första advent i dag. Och regnet öser ner utanför mitt fönster. Så himla surt. Men det är väl bara att konstatera att de vita vintrarna är över. I den här frågan var det definitivt bättre förr. Vad jag kan minnas så var årstiderna betydligt tydligare när jag var barn. Det kan i och för sig vara en glorifierad bild av det hela. Men det känns i alla fall så. På tal om årstider. Det sägs att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder. Något som jag tycker är dåliga kläder, på många sätt, är äkta pälsar. För det första är det skitfult. För det andra känns det verkligen stenålder. Klä sig i djurhudar. Grottbjörnensfolk ringde - de ville ha tillbaka sina kläder. Men oavsett det estetiska eller - ej att förglömma - det etiska i det hela, så är det banne mig inte okej att hota folk som säljer pälsar. Jag tror inte att det här är rätt väg för dessa aktivister att gå. Det är lika tokigt som att släppa ut minkar, eller frita höns - det kan gå väldigt fel. Vi lever i en demokrati. Skapa opinion. Upplys oss. Ta debatten med de som utnyttjar djuren. Dessa aktioner får bara den stora massan att vända sig emot er sak. Klockan är nu 09:33, och jag har redan varit politisk nog för i dag. Dags för lite kaffe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar