onsdag, augusti 24, 2011

Redan de gamla grekerna

I alla tiderna så har folk med makt gjort sitt bästa för att bli ihågkomna. I antiken byggdes det pyramider, sfinxar, statyer, tempel och kinesiska murar. Och detta går sen som en röd tråd genom historien, och rakt in i våra dagar.

Nu för tiden så kan dessa "kom ihåg mig-symboler" ta sig lite märkliga uttryck. Gävles politiker tycker till exempel att det är en bra idé att satsa på obskyr rondellkonst.

(Bild från sverigesradio.se)

Piteå är en stad som jag inte vet så mycket om. Jag har mest förknippat den staden med stadsfestivalen Piteå dansar och ler. Det låter som en mysig tillställning.

Fast nu har även Piteås politiker gett sig in i byggbranschen. Och det tackar jag för. Nu har jag nämligen ett för lågt utsiktstorn att förknippa med Piteå.

2 kommentarer:

  1. Eller göra som Växjö, placera en stor discoboll i sjön.

    SvaraRadera
  2. Min födelsestad! Ja, det känns som ett udda sätt att spendera pengar onekligen.

    SvaraRadera