onsdag, december 08, 2010

En gissningslek

Vad får man om man låser in tio barn, i åldrarna 8-11 år i ett hus, och filmar dem i bästa Big Brother-anda?

En fiktiv story, i stil med Flugornas Herre?
Ett tidigt aprilskämt?

Vem kan tänkas ha sagt "Etiken är en fråga för programmakarna i England"?

Silvio Berlusconi?
Bagdad-Bob?

Nej då, det hela handlar om en helt ny dimension av förnedrings-TV. Nu är konceptet att exponera barn, rakt av. SVT var och tassade på den här gränsen, i samband med att man visade ungdomar, som hade fått tillvaron förstörd av curlingföräldrar. Men nu tar Kanal 5 steget fullt ut, och visar en brittisk dokusåpa som kallas "Föräldrafritt". Den beskrivs som ett Big Brother för barn, och barnen ska vara instängda i två veckor. 

Mannen med Berlusconi-citatet är presschef på Kanal 5, och heter Dan Panas. I ett försöka att helt vifta bort den etiska aspekten vill han i stället hävda att de tar någon slags samhällsansvar, och säger vidare "Programmet är ett fenomen och vi visar det för att beskriva vad som startade debatten."

Vore det inte bättre att göra ett ställningstagande, och helt låta bli att betala programmakarna pengar för att få visa den här typen av TV-program? 

7 kommentarer:

  1. tack tack snälla du (:

    hoppas allt är bra med dig idag!

    SvaraRadera
  2. Läste också om det, och jag tycker det är sjukt! Visst att vara med i big brother eller dyl när man är vuxen och vet vad det innebär, men kan inte barn bara får vara barn?!

    Svar på din kommentar hos mig: Även om han får 14 års fängelse så är det inte tillräckligt. Sen så brukar man inte behöva sitta hela straffet heller. Sveriges rättssystem är ett skämt! Sen verkar det inte vara allt för pjåkigt att sitta i fängelse här heller. Man får ju utbilda sig gratis, man får titta på tv, och man får pengar. Låter nästan bättre än det liv jag lever. Jag får ju nämligen betala för min utbildning, innan bodde jag på 25kvm med min sambo, vilket gör att jag hade ca 12 kvm kan man säga, det borde inte vara mycket större än en cell. Sen får jag betala för min tv (tv-avgift), och de pengar jag får LÅNA av csn går till räkningar. Ja det låter ju inte allt för tokigt att sitta i ett Svenskt fängelse.

    SvaraRadera
  3. Bitterfittan: Snorigt och jävligt, men jag är vid gott mod. :)

    Nadia: Jag håller helt med. 14 år är inte lagom alls, för att ens ha förstört ETT liv. Rättssystemet lämnar verkligen en hel del ytterligare att önska.

    SvaraRadera
  4. Tack! :) Fast jag hoppas mest på att det var för jag imponerade arslet av dem och inte för de bara var rädda för att inte få julklappar om de inte var snälla nog att ge mig det.

    Men vaaaad är detta för program? Vilken föräldrer lämnar ifrån sig sin åttaåring i två veckor för att denna ska vara instängd?! Klart att barnen vill vara med. Jag hade också velat vara den coola tvtjejen på min skola i lågstadiet.

    SvaraRadera
  5. Johanna: Ja, det är mycket märkligt. Föräldrarna borde verkligen ta ett par extra tankevarv kring såna här tokigheter.

    SvaraRadera
  6. Och jag känner att jag måste se det! Risken är brutalstor att de små liven kommer vara vidriga mot åtminstånde en stackars unge. Kycklingmentalitet är att vänta.

    SvaraRadera
  7. Huskatt: Affärsmässigt är de ju smarta - folk blir ju nyfikna.

    SvaraRadera