Dagens kvällsfundering tog sin form när jag hörde en välbekant melodi utanför mitt fönster.
Glassbilen. Jag antar att du hör trudelutten i ditt huvud nu. Denna hjärntvättande, monotona slinga.
Glassbilen. Väcker många olika känslor va? Men på riktigt. Köper folk glass i glassbilen fortfarande? Och i så fall, vilken typ av folk? Känns det inte som en panikgrej. Middagen är avklarad. Kidsen är lite lagom trötta och griniga. Vi måste muta dem till lydnad.
Glassbilen. Som en skänk från ovan rullar den blå bilen in på gatan, och spelar sin fröjdefulla melodi.
Tack glassbilen.
![]() |
| Bildkälla http://blogg.vk.se/jorgenboman |

När jag kom hem från promenaden åt Hjärtat och Minstingen glass.
SvaraRaderaDock MC Flurry.
"Du vet Sus, Minstingen har ju ont i halsen..så det var för hennes skull..."
Yea right.
Det är faktiskt lite förvånande att folk fortfarande handlar av den...för det måste de väl göra, annars skulle den ju inte fortsätta rulla.
SvaraRaderaUndrar om det finns någon annan vara som skulle funka. Typ toalettpappersbilen...jag menar förstås Bad & Toalett-bilen. :)
Sus: Ett helt okej beteende tycker jag. :)
SvaraRaderaRealisten: Undrar just vad Bad & Toalett-bilen skulle ha för musik? Skitmusik, förmodar jag. Eller Kiss.
"Nu lurar vi barn, nu lurar vi barn, på deras veckopeng" är en av texterna jag hört på glassbilsmelodin.
SvaraRaderaEn annan körde en kollegas kompis med för sina barn... "Glassen är slut, glassen är slut, men vi kommer snart igen", dvs, när melodin spelades var det slutsålt, men de lovade att komma tillbaka...
Underbart sätt att lösa ett "problem" med barn som vill ha glass i tid o otid tycker jag :)
Haha!
SvaraRaderaIda: Haha! Den sista var ju riktigt listig. :D
SvaraRaderaVi mörkar glassbilen så gott det går. Det går dåligt. På full volym spelar den sin trudelutt en halv miljon gånger + att den stannar var tionde meter på vår barnrikegata. Men vi mörkar ändå
SvaraRaderavarför skulle folk INTE handla av glassbilen? det är ju service. man slipper bära hem glass, kanske en lång väg, från affären. och de har mycket godare glassar i glassbilen än i affärerna, om man ska köpa glasspinnar till barn iaf.
SvaraRaderadär jag bor är det mycket pensionärer som köper av glassbilen, de vill förmodligen ha glass hemma när barnbarnen kommer :)
tycker bokbussen borde komma tillbaka!
Vill du höra en dålig historia om glassbilen? Lisa åker hem till farmor, för farfar har dött. Farmor berättar sorgset: Det hände igår på söndagsmorgonen. Vi brukade som vanligt ligga i sängen o gosa.Ja det har väl sina risker att ha sex i så hög ålder sa Lisa. Farmor: men vi älskade i takt med kyrk klockorna, men sen kom den där förb. Hemglassbilen...
SvaraRaderaUlle: Trägen vinner! :)
SvaraRaderaJennie: I min lilla värld så känns det bara som en konstig grej att ha service på. Bokbussen tycker jag var skitbra. Böcker är bättre än glass tänker jag. Men uppenbarligen så får pensionärerna på din gata det hela att gå runt. ;)
Mormodern: Hahaha! Den var bra! Vilket öde att kila vidare under till de tonerna. :D
ja, men inte vet jag. de har god glass. rätt billig skulle jag tro om man jämför i affärerna. o sådär.
SvaraRaderaja, det är bara på min gata de handlar! :p