söndag, maj 30, 2010

Hemma bäst

Nyvaken. Allmänt sliten. Flyttade tvättiden. Gårdagen tog på krafterna. 

Jag skulle kunna komma med en massa bortförklaringar till varför min insats igår sög grovt. Men jag skiter i det. Jag vet, och tar med mig det. 

Resan i sig var dock ett trevligt äventyr. Men någon hade tänkt lite fel med körtiden. Så vi fick några bonustimmar i Umeå. En trevlig stad må jag säga. Och jag hann med att göra bort mig en sväng, det korta vistelsen till trots. 

Det hela utspelade sig på Max. Jag såg en konstig gubbe i kostym, som käkade sin hamburgare med kniv och gaffel. Och det var inte jag sen att påpeka för mina bordsgrannar. "Kolla tjommen, han äter burgare med kniv och gaffel. Höhö!" Men vad jag inte såg var att det satt ännu en tjomme, snett bakom oss, som också åt sin burgare med kniv och gaffel! Lagom pinsamt. Dessutom kan jag konstatera att det där med kniv och gaffel på hamburgehak verkar vara något som går hem i just Umeå. För när vi skulle gå så kom det ytterligare en gäst, och började käka maten med kniv och gaffel. Snacka om att det var vi som var konstiga. 
Nu vet jag att jag har läsare som bor och har bott i Umeå. Är bestick på Max standard eller råkade vi vara där på den stora bestickdagen?

Nog om gårdagen. Nu ska jag ta tag i dagen. Till att börja med blir det en tur till Time, för införskaffande av frukost.

6 kommentarer:

  1. alltså. jag bryter ihop på icke-norrländska-hamburgerhak som McDonalds och Burger King där det inte går att få bestick! Varenda gång blir jag lika chockad när det enda McD har att erbjuda är några jäkla träkluttar som ska föreställa nå slags skedar. Mycket märkligt. Trodde bara att det var för att de var snåla. Men då kanske det är ett Umeå-fenomen med bestick ändå??! Alltså hamburgaren blir ju kladdig? Och VILKA går in på toaletten och tvättar händerna innan de käkar snabbmat? Usch. Haha. Ryser vid tanken. Näe burgare SKALL ätas med bestick, så är det bara.

    SvaraRadera
  2. Emma: Jag är stum! För mig är bestick och snabbmat ett helt nytt fenomen. Jag har alltid förknippat det med kufar, som inte kan ta till sig nymodigheter. Men jag tror att jag får ta och omvärdera detta. Jag brukar förvisso tvätta händerna både före och efter jag äter med dem. Fast ja, det finns ju onekligen praktiskt fördelar med "the ume way". Jag känner att jag får undersöka detta djupare.

    SvaraRadera
  3. Kniv å"gaffel till burgare? Klart konstigt.

    SvaraRadera
  4. Huskatt: Jag vet! Känns jättetokigt. Men å andra sidan är det kanske något kulturellt. Precis som att amerikaner alltid skär upp maten först, lägger i från sig kniven och sen enbart jobbar med gaffeln.

    SvaraRadera
  5. när jag jobbade på sibylla var det en del som ville äta med kniv o gaffel. men det var bara äldre personer, så jag trodde det var en åldersgrej.

    SvaraRadera
  6. Jennie: Nu verkar vi kunna lägga till "geografi-grej" bland faktorerna. ;)

    SvaraRadera