tisdag, april 13, 2010

Förbannad

I morse kom jag på mig själv med att yttra orden "men för i helvete" högt i min ensamhet. Det som fick mig att formligen koka av ilska var ett inslag i Rapport. Vatikanstatens näst högst ämbete, "vice påven" tillika utrikesminister gör ett uttalande om pedofilskandalen inom den katolska kyrkan. Jag ska på ett samlat sätt försöka sammanfatta vad han sa, och inte skriva vad jag tänker. För inom mig är ilskan fortfarande enorm. Han hävdar att det finns psykologer som säger att det är homosexualitet som ligger bakom övergreppen. Som källa anger han, det minst sagt flyktiga "enligt vad jag har blivit underrättad". Två saker i det här gör mig skogstokig. För det första är påstående i sig så jävla befängt att det borde vara straffbart. Endast sjuka människor förgriper sig på barn. Och homosexualitet är inte en sjukdom. Punkt slut! Det andra som gör mig arg är att det tydligen går bra att hänvisa till vetenskapen, om än högst tvivelaktig sådan, när det gynnar ens egna teorier. Men i samma veva förkastar man hela evolutionen och andra erkända vetenskapliga rön, genom att hävda att sanningen finns i en sagobok. Sverige, Irland, Tyskland, USA, Norge, Malta, Schweiz, Kanada, Italien, Australien, Danmark, Österrike, Nederländerna och Indien. Något är fundamentalt fel i den katolska kyrkan. Och ett av övernissarna försöker släta över det med mumbo-jumbo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar