fredag, januari 15, 2010

Baka bröd, försök ett

Efter en hel del input, så dök min chef upp som en mörk häst och tipsade om filmjölksbröd. Skumt, tyckte jag. Men fördelen med det är att man inte behöver knåda ihop degen och man slipper en jäsningsprocedur fick jag veta. Okej då. Värt ett försök.


Så nu har jag rört ihop:
5 dl fullkornsvetemjöl
1 dl solrosfrön
1 dl havregryn
2,5 tsk bakpulver
1 tsk flingsalt
5 dl filmjölk
0,8 dl sirap


(Ni kan ju gissa hur många av de där ingredienserna som Bagar-Janne hade i skåpen...) Och sen i med smeten i en långform. (Det blev en sockerkaksform för min del.) 


Grädda i 160 grader i en si så där 40 minuter. Brödet ligger nu på avsvalning. Förhoppningsvis hinner jag testa en bit ikväll. Men bara en sån sak att skiten släppte ur formen direkt kan göra mig stolt. Smakrapport kommer.

2 kommentarer:

  1. Coolt, Jag håller själv på att baka min första maträtt, Det blir polsk rödbetssoppa som tar 1 vecka att laga, (Recept: http://www.sr.se/cgi-bin/goteborg/program/artikel.asp?programid=2369&artikel=3293814 ) Jag räknar med att få äta på tisdag, inget man slänger ihop på en pisskvart alltså.

    Jag skall absolut testa baka ditt bröd på onsdag, det verkar ju buslätt!

    SvaraRadera
  2. Duktig pojke :P

    SvaraRadera