måndag, april 20, 2009

Andersberg

Jag såg ett reportage om mitt kvarter, på TV4s lokalnyheter i morse. Och jag blev lite lätt upprörd. Därför tänkte jag skriva ner mina tankar kring det hela här. (Det var meningen att det skulle bli en insändare av detta, men tydligen får åsikterna i lokalpressen inte var längre än 2000 tecken...) Jag bor på Vinddraget sen ungefär ett år tillbaka. Och jag anser att den bild som reportaget förmedlar är otroligt onyanserad. Det målades upp en situation med uteliggare i trapphuset, trasiga förrådsdörrar, en skräpig miljö både utomhus och i trapphusen, samt en hyresvärd som inte lyssnar. Visst känner jag igen mig i en del av sakerna som tas upp i inslaget. Men att hyresvärden, Gavlegårdarna, inte lyssnar anser jag är fel. För ett tag sen var det mycket riktigt någon som hade uträttat sina behov i trapphuset. Men det åtgärdas av hyresvärden inom några timmar, med en extrastädning. Förvisso är det helt galet att någon använder trapphuset som toalett. Men med tanke på den nedmontering som psykiatrin har genomgått de senaste åren så är jag inte förvånad. Jag skulle däremot bli förvånad om Andersberg är den enda stadsdelen i Gävle, där det bor människor som är i behov av mer hjälp än vad de får. Vidare nämndes att det är skräpigt utomhus, i trapphus och i soprum. Det är inte ens något som jag har reflekterat över. Så jag tog mig en extra koll idag när jag cyklade genom stan, till jobbet på Näringen. Det är inte skräpigare i Andersberg än vad det är i resten av stan. Det ligger skräp lite här och där. Men snön har ju just smält undan, så det är väl inte konstigt att man inte har hunnit med att städa och sopa gatorna än. Vad gäller trapphusen och soprummen så är inte heller det något som jag har reflekterat över. En gång stod det en gammal soffa i trapphuset. Det påtalade jag för en av hyresvärdens anställda, som jag sprang på ute på gården. Och den var borta när jag kom tillbaka från affären. Jag har enbart positiva saker att säga om hur jag har blivit bemött av Gavlegårdarnas personal. Och min upplevelse är att de tar tag i de problem och situationer som man påtalar för dem. Dessutom har jag bott i flera stadsdelar genom åren, och jag kan med gott samvete påstå att Andersberg har ett oförtjänt dåligt rykte. Det är inte skräpigare, bråkigare eller mer illaluktande här än någon annanstans. Konstigt att reportaget inte tog upp att det precis har planterats vårlökar och småträd i rabatterna kring husen. Fast det var kanske inte lika intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar